فانوس !
سلام
امیدوارم خوب باشید
اینم آپ : با محتوای معنی دلنوشته ی (هنر زندگی) ،علی رغم میل باطنی خودم!
_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
شیشه این حیــــــــات در چـــــرخ گــردون لبریز جـــام دنیــــا ز نعمت همچو معجــون.
×شیشه ی این حیات: زندگی
× چرخ گردون: عمر،گذر روزگار،شب و روز،سختی و راحتی
×جام دنیا: عالم ، گستره ایی که خدا آفریده
× معجون: (در اینجا) بی عیب و نقص و کامل،اکسیر ،جامع، خوردن کمی از آن نیرو زا و بسیار قوی است
زندگی هر انسانی با مشکلات و سختی ها و از اون طرف با راحتی و خوشی هاش در جریانه...... و این زندگی در دنیایی رقم میخوره که اونقدر نعمت درونش فراوونه که شاید ما فقط کمی از اونو میبینیم و درک همین مقدار کم اگه توسط ما صورت بگیره به بی عیب و نقص بودن اونها و ارزشش پی میبریم و شاید قدرشو بدونیم .
ریشه اندوه و غم با خرسندی گردد خشــک چه زیبـــــاســت سبــــز کرد قلـب محـزون
×اندوه و غم: ناراحتی ،نارضایتی و از دست داده شده ها،سختی
×خرسندی: رضایت،شادی،نعمات،داشته ها،آسایش
×سبز کرد: شاد کرد ،آباد کرد،دلنشین کرد،رویاند
هر ناراحتی رو میشه با شادی از بین برد اگه خودمون بخوایم .– از دست دادن یه نعمت(اندوه و غم) نمی تونه پایان همه چیز باشه، باید با داشته ها(رضایت ها) جای خالی اونو پر کنیم......خیلی از ما نمی تونیم خودمونو با ناراحتی ها و از دست دادن ها سازگار کنیم و اونو از خودمون دور کنیم و بعدش هم زندگی عادی رو در پیش بگیریم ؛مهم و خیلی خیلی قشنگه اگه کسی که ما رو دوست داره و براش مهم هستیم در این راه بهمون کمک کنه و ما رو از ناراحتی ها نجات بده. در این صورت نعمت داشته ها رو درک میکنیم.
گریزانم از زمیــن پست وبلنــد کلام مردم خوش آن سخن که با رنگ خرد شـده گلگون
×زمین پست و بلند: پر فراز و نشیب، (در اینجا پست یعنی : حقارت بار و کوچک کننده، نا امید کننده؛ و بلند به مفهوم: دل شکننده ، ناراحت کننده، خًرد کننده ) است.
×گریزان: فرار کردن، دور شدن، تبرعه کردن
×کلام مردم: سخن هر که به نهوی در رابطه با ما سخن گوید.
×رنگ خرد : عقلانی و دلنشین و دارای هدف مثبت
×گلگون: نماد مهربانی و تلاش برای نجات
همیشه بوده و هست حرفهایی که سهوا یا عمدا باعث حقارت و دل شکستن و در کل ناراحتی و کدورت میشه ؛ زخمهایی که با این حرفها رو دلها حک میشه خیلی دیر از بین میره و در بعضی موارد هم ابدی میشه ؛ مطمئنا همه از این جور حرفها فرار میکنن و وقتی به گوششون میرسه به طریقی می خوان خودشوش از منظور و مفهوم اصلی اون دور کنن . ولی حرفیه که زده شده و دور شدن از اون از هر کسی بر نمیاد و عواقب بدی هم داره.......همیشه هم نشینی با افرادی که صحبتهاشون پر از مهر و مایه ی امید و عقلانی و قابل درک و البته قانع کننده خیلی خیلی به پیشرفت و بهتر کردن زندگی مون کمک میکنه و همه از این طور افراد و حرفهاشون خوششون میاد و به سمتش جذب میشن.
زجر مکـر و شـــــور صــدق و درد دوری نگـار عشقـی طـاهر و بــــــه حق مضمـون
×زجر مکر : درد و غم ناشی از دروغ و فریب یار
×شور صدق: لذت راستگویی یار
× درد دوری: دوری از یار و علایق
× عشق طاهر: عشق خوب و زیبا و پاک به دور از هر پلیدی و گناه
جدیدا عشق ها مخلوط شده از خیلی چیزها- خیلی چیزهای بد گه یه لباس خوب پوشیدن. عشق مرز(میانه) نداره و در کل دو نوعه
عشق پاک و عشق آلوده...
دروغ و فریب و ایجاد فاصله با اعمال زور از جمله بدی هایی هستن که با چهره ی خوب( مثلا با چهره ی دوست داشتن و علاقه) ابتدا انسان رو گول میزنن و بعد بدبختی رو نصیب ما می کنن................ مصرع دوم با دعوت به دوری از این بدیها آدما رو به عشق پاک و درست و خداپسندانه دعوت کرده .
بــــوم دل را بــه عشق محبــوب زنیـم نقش خوشا بوم آغشتــه بـــه وفــای روبه فزون
دل با عشق یه حال و هوای دیگه به خودش میگیره این حال و هوا رو نمی تونیم شرح بدیم ، برای هر کسی یه جوره یعنی عشق هر کسی دست خط و نقش خاص خوشو رو دلها حک می کنه – فقط میشه گفت دلچسبه و دل ها رو منعطف و مهربون می کنه.......... و اگر این عشق و خصیصه های یه عاشق هر روز بیشتر بشه و عشق شدید تر ؛انسان در زندگیش انگیزه های فراوون و امید زیاد و به طبع اون تلاش کسب و به موفقیت دست پیدا می کنه . که بهترین نوع زندگی و خوشبختی واقعی رو به دنبال داره.
پلید است تاریکی کینه و خشـم و حسادت نورعطف وقناعت آردمان زظلمت بیــرون
بلعکس عشق که به دلها یه نقش دلنشین و زیبا میده – یه چیزهایی هم هست که مقابل اون قرار دارند و دل ادما رو از سنگ و سخت و زننده می کنه و انگار هیچ چیزی جز بدی رو نمی بینه- جلوی نور انسانیت رو میگیره- اون بدی ها :کینه . عصبانیت و حسادت هستن که در مواقع بروز اونا شاید اعمالی از هر کسی سر بزنه که پشیمونی رو به دنبال داشته باشه و فقط و فقط ضرر ........ ما با شناخت مهربونی و تاثیر اون و مهربون بودن و خود سازی ( به داشته ها فکر کنیم و نداشته ها را به دست بیاریم –قناعت-) می تونیم از این خطر در امان باشیم و یه زندگی خوب رو برا خودمون و اطرافیان رقم بزنیم.
آرامش بخش باشد صوت آب و رنگ دریا بـا دل دریــایی توان کرد عــاقلی را مجنون
×دل دریایی: خوش قلبی و دل زلال و مهربون و بخشنده
در طبیعت خیلی چیزها مایه آرامش میشه من دو تا از اونا رو که از نظر کسایی که برام مهم بودن مایه ارامش بود رو اینجا ذکر کردم و احساس می کنم نماد ارامش هم باشند واقعا مثل صدای آب و بارون و رنگ دریا یا آسمون...........یه دلدل دریایی - مهربون و پاک وساده (زلال مثل دریا) رنگ بوی شادی داره(مثل دریا) و وسعت داره و همه چی رو در خودش جا میده و هضم میکنه یعنی بخشنده و معطوف ( بازم مثل دریا)- شک ندارم که اگه تا اونجا که میتونیم دلمون رو دریایی کنیم هر کسی رو بخواییم می تونیم مجذوب خودمون کنیم – اصلا نیاز به خواستن ما نیست همه مجذوب میشن خوب به خود- البته کسایی که دل دریایی رو درک کنن که زیادن این عده...
نادان همــو کـــــه سِحـــر مهــــر کند انکار نبـاشد نــــزد هــــر کـس این علـم افســـون
اینجا اشاره به کسایی داره که اثر مهربونی رو درک نمی کنن و از دل دریایی چیزی نمی دونن- نادان در این زمینه- و اگه کسی در کنار اونها مهربونی کنه اونو دیوانه و این کار را بیهوده می خونه و... علم دوست داشتن معجزه میکنه و می تونه جوهر نوشتن یه سرنوشت خوب برای هر آدمی باشه ......... علم و درک مهربونی رو هر کسی نداره و نباید انتظار داشت که همه مهربونی و بخشش رو درک کنن و البته مهربون باشن .
نشاند خداوند بر پیــکر روح جســــم خاکی رمز سعادت درون گنــجیـنه نظـــم موزون
خدا که در روح ما که از خود خدا نشات گرفته جسم خاکی قرار داد ......... این کار رو مانند آفریدن کل عالم همراه با نظم پایدار و دلنشین و همه جانبه انجام داد که این مطلب هم از دانایی خدا خبر میده و به واجب بودن فکر کردن در مورد نعمات و آفریده های خدا و تامل زیاد ....
در آسمان محبت دِه حــکم بطلان غــــرور بزن بـرقامت امیـــد و توکل مهر قــــــانون
ما در محبت کردن نباید خودخواه و مغرور باشیم – یه جورایی معنی عدالت و ساده زیستی رو با هم میده- در گستره ی وسیع محبت ،غرور جایی نداره و غرور و خودخواهی از محبت یک انسان کم می کنه – انسان مغرور محبتش به چشم نمیاد یا محبتش ضایع میشه و هدر میره -پس ما قدم گذاشتن در این وادی باید حکم باطل بودن غرور رو هم امضا کنیم ........... و در یه زندگی خوش و خرم - پر مهر و محبت و زیبا -امید و توکل نقشی اساسی دارن که هر کسی که بخواد یه زندگی خوش و خوشبختی رو داشته باشه باید این دو امر مهم رو برای خودش قانون قرار بده و از اونها فاصله نگیره.....
نهفته ست حکمتی زین همه شیب و فراز نشاید به جرم اقبال بد به بخت گشت مظنون
وقتی امید و توکل دچار نقص میشن که انسان در ناخواسته یا سهوا و به اشتباهی دچار غم و سختی میشه ... زندگی یه رنگ تیره به خودش میگیره و انگار نمیشه نیمه ی پر لیوان رو دید یه جورایی سختی و غم پر رنگ تر میشه ما اگه بتونیم از این دام با خودسازی رهایی پیدا کنیم یعنی در پایین و بالای زندگی امید رو از دست ندیم و توکل رو حفظ کنیم و یاد خدا رو داشته باشیم و منتظر رحمت خدا باشیم سعادت رو خواهیم چشید ............ این درست نیست که همه چیز رو بذاریم پای چیزی من درآوردی مثل شانس و اقبال که به کل تلاش و امید و نقض می کنه . در این دنیا همه چیز بر وفق مراده تا ما به موفقیت برسیم ...بی سختی موفقیت طعم خوشایندی نداره – بی نمکه- زمونه و بخت هم ،همه چیز رو اماده کرده تا ما به شادی و موفقیت و خوشبختی برسیم- آفریده های خدا همشون برا همینن- پس تهمت نباید زد به زمونه . شانس درصد خیلی خیلی کمی داره در موفقیت. و تلاش حتما ثمره خواهد داشت– دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره-
باشد این سقف کبود و رود همه ز جود خدا تو بهر خدا؛ بیــن هنر کن عمرت دگرگون
همون طور که گفتم تمام دنیا پر شده از نعماتی که برای رقم زندن زندگی خوب و خوشبختی برای ما فراهم شده ..........و ما باید به خاطر خدا هم که شده شاکر باشیم ، اسراف نکنیم و استفاده کنیم . با هنر زندگی ( تلاش – امید- توکل-عشق) عمری پربار داشته باشیم و این راه سعادت ماست .
بـــــــــــــرگ زرد ماییم و دنیــــا درختــــش خوشا حس سعادت .دشمن شیطان ملعون
×برگی زرد: اسم مستعار من در دلنوشته هام
خوب دیگه فکر کنم با کلی خلاصه نویسی بازم طولانی شد
ببخشید دیگه
منتظر نظراتتون هستم به شدت
ممنونم از همگیتون
موفق و سرفراز باشید و پایدار
حق یارو نگهدارتون
سلام